Hotelarstwo to niezwykle ciekawa branża biznesu. Wiele zależy tutaj od managera i umiejętnego zarządzania wszelkimi dostępnymi środkami. Przeoczenie, chociażby jednego z czynników warunkujących rozwój hotelarstwa może mieć zgubne konsekwencje dla całego interesu. Nieodpowiednia jakość świadczonych usług może nie być jedynym problemem powodującym generowanie strat na działalności hotelarskiej. Dziś powiemy sobie, na co warto zwrócić uwagę, aby dobrze prowadzić hotel czy pensjonat.
Dobra lokalizacja
To właściwie najważniejszy element, decydujący, o tym, czy mamy szansę na jakikolwiek zysk. Atrakcyjne położenie naszego hotelu powinno być priorytetem przy wynajmowaniu lub kupowaniu pierwszej nieruchomości. Bez dobrego położenia stracimy po prostu szansę na przyciągnięcie turystów, biznesmenów czy chociażby przejezdnych. Nikt nie chce mieszkać na południowym obrzeżu miasta, kiedy wszystkie jego atrakcje leżą po północnej stronie. Hotel idealny powinien znajdować się jak najbliżej centrum (miasta lub kurortu), lub jeśli to niemożliwe- blisko głównego węzła komunikacji tak, aby wypoczywający u nas goście mogli z łatwością dotrzeć do wszelkich atrakcji i obiektów, które oferuje nasz region.
Oprogramowanie do hoteli
Informatyzacja to kolejny niezbędny krok w kierunku idealnego hotelu. Prawidłowe i skuteczne zarządzanie ośrodkiem to nie prosta sztuka a brak odpowiedniego narzędzia jakim jest oprogramowanie do hoteli, praktycznie całkowicie je wyklucza. Zapisywanie gości w zeszycie lub robienie rezerwacji za pomocą papierowego kalendarza to zdecydowanie słabe rozwiązanie. Oprogramowanie do hoteli pozwala nam jednak zautomatyzować większość z procesów i przyśpieszyć nasze codzienne czynności tak, aby zmaksymalizować wydajność placówki.
Odpowiedni personel
Ostatnia i niemniej ważna od pozostałych kwestia to dobór odpowiedniego zespołu. Jak wiadomo współpracowników nie trzeba kochać, ale warto ich rozumieć i szanować. Tylko w pełni zgrany personel będzie w stanie skutecznie zarządzać hotelem i dostarczać klientom usług na najwyższym poziomie. Wystarczy jeden niezgodny pracownik lub ktoś, kto swoją postawą neguje autorytet przełożonych, aby ze zgranego zespołu zrobić kłócące się i walczące ze sobą zbiorowisko jednostek-pracowników. Formalizacja obowiązków i skrupulatny, ale nie nachalny nadzór to coś, o czym nie możemy zapomnieć, jeśli tylko chcemy, aby nasz hotel przynosił jakiekolwiek dochody. W końcu to manager jest głową całego przedsięwzięcia i to na nim spoczywa największa odpowiedzialność.