Wraz z rosnącą popularnością tzw. rowerów miejskich o konstrukcji umożliwiającej jazdę w pozycji wyprostowanej lub pół wyprostowanej, systematycznie spadało zainteresowanie innymi, równie udanymi rowerowymi konstrukcjami. Przykładem rowerów, które doskonale sprawdzają się w ruchu ulicznym, o czym zapomniała duża część rowerzystów, są rowery crossowe, często klasyfikowane jako rowery rekreacyjne – tak klasyfikuje je chociażby firma Wheeler. Co prawda tego typu konstrukcje nie pozwalają na utrzymanie wyprostowanej pozycji w czasie jazdy (w tym przypadku jest to pozycja częściowo pochylona, choć nie do tego stopnia jak w przypadku rowerów szosowych czy górskich), ale z drugiej strony lepiej sprawdzą się podczas jazdy w tych miejscach, gdzie brakuje wydzielonych pasów jazdy dla rowerów. Po prostu są bardziej zwrotne i dynamiczne od rowerów typowo miejskich. Poza tym mają bardziej sztywną konstrukcję i szersze opony z lekkim protektorem, dzięki czemu łatwiej pokonują rożnego rodzaju przeszkody w postaci krawężników czy dziur w jezdni.
Rowery crossowe Wheeler lub inne znane marki rowerów tego typu najczęściej wyposażone są w koła o dużych średnicach, co pozwala na rozpędzenie roweru i szybkie przemieszczanie się na dużych odległościach. W przypadku rowerów typowo miejskich jest to raczej niemożliwe, chociażby ze względu na mało aerodynamiczną pozycje rowerzysty oraz brak odpowiednich przełożeń napędu. Ponad wszystko, rowery crossowe są nieco mniejsze i zwykle lżejsze od klasycznych rowerów miejskich, zwłaszcza gdy są to konstrukcje firmowe tj. rekreacyjne rowery Wheeler. Dzięki temu z łatwością możemy je wnieść po schodach chociażby na ostatnie piętro budynku, łatwiej także znaleźć dla nich miejsce (bez problemu ustawisz je w pozycji pionowej).
Rowery crossowe to konstrukcje bardziej uniwersalne, idealne do poruszania się w miejskim ruchu (nie tylko po wyznaczonych do tego ścieżkach), do przemierzania większych odległości, jazdy po szutrach, drogach gruntowych i nierównościach. Poza niemożnością jazdy w pozycji wyprostowanej oraz brakiem tylniego bagażnika – niestety większość rowerów crossowych nie jest w niego wyposażona – są to konstrukcje bardzo podobne do rowerów typowo miejskich. W wersjach damskich posiadają nieco obniżona ramę, standardowo wyposażone są w bardzo wygodne siodełka, a nierzadko także w dodatkowe przednie amortyzatory – sprawdza się na nierównościach – mają duży obwód kół i stosunkowo wąskie opony, co zmniejsza efekt tarcia i sprawia, że jazda w mieście staje się łatwiejsza i mniej męcząca.