Kluczem do sukcesu firmy jest umiejętne zarządzanie jej zasobami oraz procesami. W ostatnich latach największym powodzeniem cieszy się wdrażanie filozofii Lean, która na początku była kojarzona wyłącznie z produkcją. Od kilkunastu lat jest już obecna także w zupełnie innych obszarach, np. slużbie zdrowia, administracji oraz w branży usług. biurko biznesmenaSkuteczne stosowanie Lean nie jest tak proste, ponieważ wymaga zaangażowania pracowników (a o to bywa czasami ciężko). Efektywność wdrożenia jest zależna przede wszystkim od stopnia zrozumienia metody, a raczej całej filozofii z nią związanej. Jak to z pewnymi programami, pomysłami i tezami bywa, na temat Lean krąży po dziś dzień nieco stereotypów, które mocno szufladkują całą filozofię, traktując ją przede wszystkim jako rodzaj skrzynki z narzędziami. Najważniejsza zasada, jaka została tu stworzona, zakłada szukanie realnych przyczyn problemów, które znajdują się w firmie. Jak mówi stare powiedzenie "po nitce do kłębka", co oznacza nic innego, jak identyfikację problemu i dotarcie do jeo źródła. Najważniejsze jest zlikwidowanie przyczyny, a nie tylko maskowanie skutków. W tej, czasem niełatwej, identyfikacji pomoże zasada "5 Why".

Pięć razy dlaczego

Metoda 5 why (zapisywana również jako 5 dlaczego lub 5W) to metoda, która ułatwia zlokalizowanie prawdziwych przyczyn problemu, który pojawił się w firmie. Cały proces polega na zadawaniu pytań, które są tak skonstruowane, że pozwalają dotrzeć do źródła, co z kolei pomoże w gruntownym zbadaniu powstałej usterki. Twórcą metody 5 why jest Sakichi Toyoda; dziś jest wykorzystywana jako element Kaizen. Częstym błędem przy dociekaniu problemów jest próba zlokalizowania pracownika, który byłby odpowiedzialny za taki stan rzeczy. Skutkiem tego pojawia się pytanie "kto", zupełnie jakby to zawsze czynnik ludzki był przyczyną usterki. Kończy się to zazwyczaj upomnieniem lub ukaraniem przypadkowego, często niewinnego pracownika. A gdyby tak zadać pytanie "dlaczego?". Trzeba odpowiedzieć na 5 pytań, które wyjaśnią dlaczego taka sytuacja zaistniała i jakie jest jej źródło.