Zakładanie własnej działalności gospodarczej wiąże się z dużym ryzykiem oraz kosztami początkowymi. Dookreślenie profilu działalności wymaga dokładnych wcześniejszych analiz oraz badań na temat poszczególnych segmentów rynkowych. Wszystko to ma na celu znalezienie niszy gospodarczej, której wypełnienie pozwoli nam skutecznie generować zysk. Niszę taką może stanowić branża ogrodnicza. Sklep ogrodniczy w celu odpowiedniego funkcjonowania musi charakteryzować się kilkoma istotnymi cechami. Pierwszą jest lokalizacja. Trudno będzie się przebić małej firmie stawiającej dopiero, co pierwsze kroki na rynku, jeśli w pobliżu miejsca wykonywania działalności znajdować się będzie firma świadcząca podobne usługi i posiadająca już ugruntowaną pozycję. Sklep ogrodniczy ma dużą szansę przebić się w małych miejscowościach lub wsiach, gdzie praktycznie każdy posiada własny ogródek oraz gdzie jego codzienna rzeczywistość w jakimś stopniu związana jest z uprawą ziemi.

Nie można jednak powiedzieć, że miasta stanowią zamkniętą enklawę, w której króluje beton. W dobie poszerzonej świadomości ekologicznej zwiększyło się zainteresowanie tym, co wyrasta zamiast tym, co jest produkowane. Widać to wyraźnie na tzw. blokowiskach gdzie balkony mieszkań opływają wręcz kwiatami i innymi roślinami. Należy również zwrócić uwagę, że nie można praktycznie spotkać mieszkania prywatnego, w którym nie znajduje się jakaś roślina. Branża ogrodnicza stanowi branże, na której usługi zawsze będzie istniało zapotrzebowanie. Dlatego tak ważna jest lokalizacja – jeśli nasza firma będzie dobrze umiejscowiona klienci przyjdą sami. Drugą sprawą w planowaniu działalności w branży ogrodniczej jest reklama. Początkowe koszty mogą wydawać się duże jednak skuteczna kampania marketingowa może przechylić szalę na stronę zysku w stosunkowo niskim czasie. Odpowiednio umiejscowiony plakat reklamowy z nazwą firmy i określonym profilu działalności jest podstawowym i zazwyczaj skutecznym rozwiązaniem. Początkowe skupienie się na tych dwóch aspektach marketingowych jest aktywnością musową, która musi podjąć każdy nowy przedsiębiorca.